Samling: Gerd Borchgrevink

Gerd Borchgrevink er en kunstner med mer enn 30 års erfaring som fotojournalist, maler og art director.  Borchgrevink er utdannet ved Westerdals Oslo School of Arts and Communication i Oslo og har deltatt på 17 separat- og kollektivutstillinger i ulike kunstforeninger og gallerier i perioden 2019-2022. Borchgrevinks anerkjente fotografier av menneskeskapt natur er både dokumentariske og abstrakte. Fotografiene av 300 millioner gamle granitt-formasjoner funnet dypt i norske steinbrudd, ble nominert til Vestfold og Telemark fylkeskommunes Kulturpris 2022, Cyan Folio av Høvikodden og Fotogalleriet 2019 og presentert på Nordic Light. Steinbrudd-serien kaster lys på vår felles historie med et visuelt oppdatert uttrykk, som gir publikum ny bevissthet om kunst og kulturhistorie. Borchgrevink deltok i 2022 på Ovasjon utviklingsprogram for kunstnere i regi av Norsk Kulturråd. I 2023 ble fotoboken hennes «Brudd, The Beauty of Stoned Core Material» presentert på Fotobokfestival Oslo i regi av CYAN Galleri - Bokkafé. Fotoboken er å finne i bibliotekene til PREUSmuseum, Nasjonalmuseet og Deichman Bjørvika. Hun er medlem av Norsk Journalistlag NJ, NSFF, TKK. BONO. 
Borchgrevink fotograferer både mennesker og natur, hennes kunstneriske hovedfokus de senere år har vært landskap i antropocen epoke i inn- og utland. Hun har fått tilbakemeldinger fra et bredt publikum om at bildene hennes har en karakteristisk stil som er nyskapende og vakker. Borchgrevinks fotografier er innkjøpt for utsmykning av både offentlige bedrifter og private hjem. 

«Mine fotografier er resultat av mange år med vandring i landskap og steinbrudd i inn og utland der jeg har observert hvordan lys endrer karakter avhengig av tid på døgn og årstider, i møte med natur, stein og vann. Jeg vet aldri hva som venter meg når jeg returnerer til et sted jeg har fotografert. Er den spektakulære scenen fortsatt der eller har vi beveget oss enda lengre tilbake i tid? Mange fotografiske scener er allerede borte, fjernet industrielt, og bildene jeg har tatt – blir derfor unike. 
Motivets stofflighet er alltid viktig, også når fotografiene trykkes. Jeg fotograferer både store landskapsscener og utsnitt, det er spennende å arbeide i skjæringspunktet abstraksjon/symboltydning. Når blir det abstrakte meningsfylt? Når oppstår et språk tilskueren kan ta stilling til? Jeg er begeistret for stofflighet og sansning, hvor mye en flate kan tåle – og stillhet.»  
Sitat G.Borchgrevink    

Samling: Gerd Borchgrevink