Samling: Edgar Degas

Edgar Degas, født i 1834 i Paris, Frankrike, døde i 1917 i Paris, Frankrike, var en fransk maler, tegner, grafiker og billedhugger. Han var en betydningsfull representant for impresjonistbevegelsen i Europa på 1800-tallet. Degas er særlig kjent for sine mange fremstillinger av ballerinaer fra operaen i Paris og for å ha foreviget scener fra byens kafeer, utesteder, veddeløpsbaner og bordeller.

Han fikk sin utdannelse på kunstakademiet i Paris og fordypet seg i de gamle mestrenes arbeider i Roma og Firenze. Han ble inspirert av Leonardo da Vincis og Michelangelos linjeføring, samt det fargerike venetianske maleriet. Degas stilte ut sammen med impresjonistene fra deres første utstilling i 1874 til deres siste i 1886. Selv om Degas delte impresjonistenes ambisjoner, var han ikke spesielt interessert i landskapsmaleri eller å fange det flyktige, naturlige lyset slik som Claude Monet gjorde. Det viktigste for ham var å fremstille kroppens ulike bevegelser, helst i det dramatiske scenelyset ved byens operaer og nattklubber. Han brukte en tilfeldig utsnittsmetode i sin kunst, inspirert av den japanske kunsten og fotografiet.

Degas vakte oppsikt og forargelse i sin samtid med sin usentimentale fremstilling av kontroversielle motiver, som prostituerte og klientell. Nasjonalgalleriet i Oslo eier maleriene "Dame med hund", "Morgentoalett" og "Kvinne som kler på seg", og skulpturene "Spansk dans" og "Den nakne studie til Danserinne på 14 år". Edgar Degas fikk sin kunstutdannelse på kunstakademiet i Paris, og reiste senere til Italia for å hente inspirasjon fra kunstnere som Leonardo da Vinci, Michelangelo, Giotto og Tizian. Han ble også påvirket av den franske neo-klassisistiske kunstneren Ingres og den franske romantikkens mester, Eugène Delacroix. Degas arbeidet med mange ulike teknikker, som blyant, fargestifter, blekk, oljemaling, pastell, litografi, etsing, akvatint og foto. Senere i karrieren begynte han også å lage skulpturer. Han fikk ingen umiddelbar suksess, og led ofte av overdreven selvkritikk som gjorde det vanskelig for ham å fullføre arbeidene. Degas var enig i mange av impresjonistenes program, men holdt seg likevel litt på avstand fra gruppen, da han hadde en solid bakgrunn innen den akademiske kunsten. Han ble ansett for å ha en faglig tyngde som flere av hans kunstnerkollegaer manglet, og skulle etter hvert vise seg å være mer salgbar til tross for sine ukonvensjonelle motivvalg.

Samling: Edgar Degas